Friday 20 May 2011

nasi arab

assalamualaikum semua. jom kita baca doa makan dulu sebab hari ni, aku nak cakap pasal makan :)


nah. ada doa sebelum makan dan selepas makan. penting ni  :)

okay, let's straight to the point. i wanna talk about nasi arab my ustaz. aku baru makan nasi arab dia tengah hari tadi. it's nasi arab ustaz rocheed (rasyid). he's my ustaz. ajar ngaji. banyak ilmu agama dia. memang baguslah. aku kagum dengan dia. okay. kenapa aku beriya- iya nak korang tahu pasal dia ni? sebab- sebabnya ialah...


1. dia seorang ustaz
yup. undeniable. bukan aku nak cakap orang biasa- biasa ni tak bagus. absolutely nope. semua orang bagus. tapi bila ustaz rocheed masak, kami satu family yakin dan tak was- was makan nasi dia. dia seorang hafiz dan hafal 30 juzuk quran. takde seekor lalat pun hinggap kat nasi or lauk- lauk. ni tandanya dia masak semua guna tangan kanan, which is sunnah nabi kita


2. bersih
peralatan yang digunakan semua bersih. aku tengok sendiri bekas- bekas yang ustaz untuk letak makanan semua. ustaz masak dari rumah. memang kat dapur rumah dia. so, bersih la kalau masak dari rumah. memang bersih dan yang paling penting, takde lalat


3. sedap dan menyelerakan
alhamdulillah nasi arab yang dimasak sedap sungguh! dan menyelerakan. you know, certain food begs us to eat more. tempted. and this is the one of them. insyaallah sedap nasi arab ustaz ni. aku dah makan dah. family aku pun dah makan. resepi dia ni memang dari arab saudi, sebab ustaz dulu belajar kat sana. so, memang ni makanan orang arab la. cubalah, korang. tak rugi tau :D


hmm, ni gambar- gambar nasi arab dan lauk- lauknya. korang tengoklah sendiri. tepuk dada, tanya selera  ;)

nasi arab



ayam. ayam ni tak guna kunyit pun. ustaz masak guna air zhaffaran. air ni dah dibaca dengan 30 juzuk ayat quran. so, insyallah terang hati kita makan



acar


mayonis. sedaaaaaaaaaaaap!  :D



sambal nasi arab. ni kira macam "sambal belacan" versi arab la. hehe..sedap! aku dah rasa. siap tambah lagi



so, apa lagi korang tunggu? cuba bayangkan perut tengah lapar gila berkeroncong, ada pulak nasi yang panas- panas dengan lauk- pauk yang sedap! hmm..nikmatnya alhamdulillah  :)



kalau korang nak try, contact je ustaz rocheed- 0133711479
ustaz ni siap boleh hantarkan kat rumah korang lagi. siap bagi pinjam bekas- bekas untuk letak makanan. ustaz ni boleh masak untuk kenduri pape jela. kahwin ke, kesyukuran ke, makan- makan ke. semua boleh. what are you waiting for? save his number. now!  :)

3 comments: